2009/06/12

money money money

Nu har jag kommit hem till mamma & pappa. Efter mycket tänkande fram och tillbaka har jag nu beslutat mig för att inte åka till väla och shoppa klänning. Det får helt enkelt bli jeans, festlinne och en ziptröja. Den som är mest tacksam över det är min plånbok.

Under hösten och våren har jag studerat på NTI distans så att jag kan få ett gymnasie slutbetyg. Kärnämnena är jag klar med men det återstår fler poäng för att få mitt slutbetyg. Jag tycker att det är så himla bra att jag själv får välja vilka ämnen jag vill läsa och i den takt som känns rätt för mig.

Nackdelen är studiebidraget. Var månad får jag ca 2200. Om du någongång har läst distans så vet du hur kämpigt det verkligen är jämnfört med att gå och studera i en "vanlig" skola. Jag tycker att det är en jävla skit summa och det är svårt att få det att gå ihop. Är man sådär 16 år har man inga direkt ekonomiska plikter. Man har ingen bil som behövs betalas, ingen försäkring, ingen hyra, ingen el att betala, ingen mat att betala, ingen TV avgift osv. Nu menar jag rent generellt, det finns såklart dem 16åringar som gör det. Man får i stort sätt allt serverat hemma hos föräldrarna. 1050 kr från du som 16åring i månaden. TILL VAD?! Man behöver inte ens betala sina egna studieböcker. SOM ETT TILLÄGG KAN JAG BERÄTTA ATT MIN MATEMATIKBOK KOSTADE 450 KR. Det var bara EN bok. Hur sjutton går detta ihop? Jag begriper det inte hur mycket jag är försöker.

ELLER HAR JAG KÄPPRÄTT ÅT HELVETE FEL?

Inga kommentarer: