2009/09/28

Just det!

Jisses Amalia! Jag glömde att berätta hur det gick i fredags när jag och mamma släktforskade. Hur sjutton kunde jag glömma det? Hur som helst gick det jätte bra. Försov mig på morgonen och det medförde att jag blev väldigt stressad och har man en "stressmage" vet du hur magen reagerar på det. Så småningom kom jag iväg och mötte upp mamma utanför stadsarkivet. Det kändes väldigt tryggt när jag väl kom in i byggnaden. Det var väldigt frifullt och harmoniskt där inne och alla skötte sitt. Även om de som släktforskade var upptagna och ivriga efter information tittade de ändå upp bakom sina datorskärmar och hälsade när jag kom in i rummet. Trevligt mottagande är alltid bra, speciellt när jag är uppriven och stressad.

Att släktforska gick jätte bra. Mamma och jag satt som några nördar bakom datorskärmen och letade efter information som bara nördar kan. Vi kom jätte långt i vår research! På mammas pappas sida kom vi ända bak till början av 1800-talet och på mammas mammas (alltså min mormor) sida kom vi ända bak till min mammas mormors mormor, alltså min mormors mormors mormor. Lite svårt att hålla koll på alla dessa mormorar och sådant men tyckte att jag förklarade det rätt bra ändå. Hängde du med förresten...? Hoppas att jag fick rätt på det.

Än så länge har släkten hållt till här nere i skåne men vi får se hur det såg ut längre tillbaka i tiden. Det var mycket intressant i fredags och jag vill gärna följa med och hjälpa till fler gånger.

Har du släktforskat någon gång eller vet du något intressant om din släkt?

Inga kommentarer: