2009/09/28

Recept

GAH! Håller på att bli tokig på min mini acer. Nu under några dagar har den hängt sig lite när den själv vill, mitt antivirusprogram har gått ut så jag trodde att det berodde på att datorn inte var skyddad längre. Nu har jag laddat ner ett nytt antivirusprogram men den vill ändå hänga sig. Typiskt, just när jag har velat att blogga som allra mest. What a girl gonna do..?

Nu verkar det som om min dator fungerar vilket är på tiden så att jag kan blogga igen. Under hela förmiddagen och nu på eftermiddagen har jag som sagt suttit vid datorn och försökt att fixa problemet. Dagens middag blev en gryta med mums i:

Jag började med att steka upp köttbitar i en stor klick med smör. När köttet var genomstekt strödde jag över ca två matskedar med vetemjöl och lät mjölet bryna en liten stund. Därefter hällde jag i hackade morötter i lagom stora bitar, blomkålbitar, slarvigt hackad lök och färska champinjoner. Sedan hällde jag i ca fem dl med köttbuljong som jag hade kokt upp tidigare och låtit svalna till rumstemperatur. Till sist kryddade jag grytan med några nypor med salt och svartpeppar, två lagerblad gör susen för smaken. Var försiktig med att salta om du har haft buljong eftersom buljongen redan är rätt salt. Grytan stod och puttrade på låg värme i ca 20-30 minuter beroende på hur al dente man vill ha rotfrukterna, min gryta puttrade i ca 25 minuter. Avnjut en god gryta med antingen kokt potatis eller ris i detta höstväder. Enjoy!

Det fina med att laga mat utan att stå och piska sig själv över ett recept är att man kan välja precis vad man vill ha i och hur mycket man vill ha av varje ingrediens. det är så många som följer regler inom matlagning och vad som ska vara och inte. Står det i ett recept att du ska ha i morötter men inte tycker om morötter, ja, strunta i morötterna då. Se ett recept som inspiration och en idékälla än att du måste följa receptet till punkt och pricka.

LAGA MAT MED DIG NU!
Förresten vilken är din favorit måltid att äta och att laga?

Inga kommentarer: