2009/08/24

IBS

IBS (irritable Bowel Syndrome) är en mag och tarm sjukdom, det kallas även för att man har en känslig tarm. Det finns ingen medicin som botar IBS/kolon irritabile, däremot kan vissa symptom lindras. Jag har IBS och har levt med den sjukdomen i drygt två år. Tyvärr har jag själv fått luska ut vad det är för fel på mina tarmar då jag i stort sätt hela tiden under två år varit dålig i magen. Det finns tre typer av IBS: Lös avföring, hård avföring och blandad avföring. Tyvärr har jag det första alternativet av de ovannämda vilket är och har varit otroligt påfrestande både psykiskt och fysiskt.

Det finns som sagt ingen medicin som helt och hållet botar sjukdomen men det finns medicin som man kan ta för att lindra besvären. På apoteket finns något lindrande som heter Inolaxol och det tar jag varje morgon. På förpackningen står det: "Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel som normaliserar tarmfunktionen vis såväl hård som lös avföring. Inolaxolen innehåller vätefibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som en fiberrik kost". Ett toppen bra medel som håller styr på mina tarmar så inolaxol kan jag verkligen rekommendera om du har tarm problem.

Anledningen till att jag tar upp denna sjukdomen här är dels för att du ska kunna förstå min vardag och dels för att jag vill undervisa de som aldrig har hört talas om IBS. När jag var liten fick jag alltid höra att kiss och bajs inte var någonting som man skulle prata om. Det är någonting som än finns kvar i de flesta vuxnas minne. Du kan i stort sätt prata om allt när det gäller käsnliga ämnen såsom sex till politik men GUD NÅDE om man skulle ens säga ordet bajs, då rodnar folk och vet inte riktigt vart de ska ta vägen. Det är för jävligt! Jag har inte träffat en enda person som öppet och ärligt kan diskutera avföring eller någonting överhuvudtaget som har med magen att göra. Hur kommer det sig? Är det någonting som är inprintat från när man var liten att bajs inte är någonting man pratar om? Jag vet inte men frustrerad blir jag. Det finns så många ute i Sverige som har tarm problem men det är INGEN som vill uttala sig om det. Även om två personer säger till varandra att de båda har magproblem, inte ens då kan två vuxna människor prata om deras problem till varandra. Varför? Jo för bajs är någonting tabu, det är hemligt.

Nu vet du lite om IBS och vad jag tycker om människor som inte kan prata om bajs utan att rodna och hålla tillbaka ett litet fniss. Om du har IBS eller en krånglig tarm får du gärna höra av dig till mig. Det skulle kännas skönt och veta att jag inte är den enda (tillsammans med min mormor) som har problem med tarmarna.

En sak till: BAJS!

Inga kommentarer: