2009/08/26

Robert och jag = Två fina änglar

OMG vad jag och Robert är bäst i hela världen på att hjälpa folk, två vackra änglar som spatserar runder på denna jord för att kunna hjälpa människor i nöd. Okej det kanske var lite att överdriva.. Men bara lite...

Jag hängde vid köksfönstret och rökte min välförtjänta cigg eftersom jag hade gjort så god tacos. Helt plötsligt hör jag en duns och kollar ut över vår lilla innergård. Det jag såg var en rullator som hade drattat omkull och även ett par ben som stack upp över muren. Innan jag hinner reagera kommer två kvinnor fram till rullatorn och de två benen. Den ena kvinnan böjer sig ner och försöker rycka liv i honom men då säger den andra kvinnan att det inte är lönt. Vaddå inte lönt?! Så vad gör jag alltid när det uppstår problem? Jo, jag kallade på Robert, han hoppade ut genom köksfönstret och gick fram till de två benen som senare visade sig sitta på en alkis/pensionärs kropp

Robert stod hukad framåt och började att ringa på sin mobil. Då bestämde jag mig för att inte vara en sådan mes och gick ut, satte mig på muren brevid mannen och bara var allmänt lugn. Mannen hade skrubbsår på benen och blod kom från munnen. Som tur var levde han. Vi pratade med honom så att han inte skulle somna eller något. Robert ringde ambulansen som kom efter typ en kvart (!!!) och hämtade mannen.

Asså, är vi inte bäst ändå? jag tycker det. Fy fan för de två kvinnorna som gick därifrån, liksom det-jag-inte-ser-finns-inte-metoden. Skit dålig stil. Undrar varför de gick. Alla är vi människor oavsett om vi är unga, gamla, vita, svarta, alkisar, helgon osv. Hade de även gått om det var en femårig flicka som låg där på marken..? Tror knappast det.

Hur som helst, nu ligger han på sjukhuset omplåstrad och mätt. För det var det han ville vara, omplåstrad och mätt. Jag och Robert fick hans öl som vi sedan slängde i soprummet.

En fråga till dig: Vad hade du gjort? Hade du blundat och inte låtsas om det?
Hade du gått fram och stannat med mannen tills ambulansen kommit?
Helt ärligt, vad hade du gjort...?

Inga kommentarer: