2009/08/27

Säg cheeeese

Vad är det med amerikanare och ost? Ost är gott, men helt ärligt jag förstår inte denna hysterin kring ost i USA. Nu kollar jag på "Rachael Ray" och det är samma sak varje gång. Publiken är helt tyst när hon lagar mat men så fort hon ens nämner ost blir publiken som galna med apploder och busvisslingar. Speciellt mozarella och cheddar. Jag tror att publiken får mer eller mindre en lätt orgasm när Rachael strör ost över gratängerna eller makaronerna. Har vi svenskar något typiskt som vi älskar? Jag kan inte komma på någonting.

Ett typiskt exempel är när jag och mamma var i Miami beach för två år sedan på semester och skulle beställa frukost. Det fanns våfflor, bacon, muffins, bagel och mycket annat men det mest hälsosamma jag kunde hitta på menyn var omelett. Så jag beställde en omelett UTAN ost. Ursäkta min engelska.

Jag: I want a omelet without cheese, please.
Servitrisen: ... No cheese...?
Jag: Yes, no cheese..
Servitrisen: Are you shore? *kollar tveksamt och förvirrat på mig*
Jag: YES! No cheese. Only eggs and milk, NO CHEESE!
Servitrisen: Okay... *går därifrån med en blick som säger att jag är världens konstigaste person*

Nu i efterhand funderar jag på om jag kanske förolämpade henne? Kanske förolämpade hela USA eftersom jag inte ville ha ost på min omelett? När hon kom tillbaka sa hon "Okay here you go... with NO cheese...". Då ska jag inte tala om när jag ville ha vanlig kokt potatis i USA på en restaurang, ja jisses, de trodde typ att jag var en rymdvarelse från mars eller något. Från mars? Nejdå, från Sverige med en bra matkultur.

Inga kommentarer: