2009/10/14

KOPPLA!




Blir tokig var gång jag ser en hund gå lös och tio meter bort står matte/husse och ropar förbryllat eftersom hunden inte lyder. Koppla din hund för helskotta! Det finns absolut inget negativt med att ha sin hund kopplad. När sker alla hundslagsmål? Jo, när inte hundarna är kopplade. Räknar då inte med dessa vidriga hundslagsmål som kallas för en "sport".
Tycker du synd om din hund som måste gå i koppel, ta med den då ut i skogen eller till ett avskilt ställe och släpp henne/honom där. Det finns ett dagis precis utanför mitt köksfönster där barnen får springa fritt inom ett inhängnat område. Tanken har slagit mig vad som kommer att hända om grinden råkar vara öppen till barnens dagis och en hund löper amok. Då är det skitsamma att ägaren står där och skriker, hunden kommer inte att lyssna. Vad hände med all respekt som du anser att hunden har för dig och ALDRIG skulle göra något sådant? Rätt borta i det läget.
Där jag bor, bor det i stort sätt endast slödder som äger en pitbull eller en amstaff för att inbringa respekt. INGEN av dessa har sin hund i koppel. Hittills har jag sett EN person ha sin hund i koppel och det är en äldre dam med sin tax. Det är inte endast pitbullar som kan attackera, det gäller alla hundar! Kom ihåg det.. Även din gulliga och oskyldiga chiwawa kan göra stor skada...
Det går att undvika hundslagsmål och eventuella dödsfall om alla bara printar in i sina hjärnor: HUNDAR SKA VARA KOPPLADE! Det finns en anledning till att det finns en lag som just kräver det. Jag är en djurvän och älskar hundar, tänk på de som inte är djurvänner eller kanske är rädd för hundar. Bara för att du tycker att din älskling är snällast i hela världen betyder det INTE att alla andra också tycker det.
Ha din hund kopplad för din egen, -din hunds, -andra människors och hundars skull!
(Det är inte hunden som jag inte litar på, det är ägaren. Skulle det vara så olyckligt att en hund attackerar dig eller din hund, bli då inte arg på hunden, bli arg på ägaren till hunden)

Inga kommentarer: