2009/07/14

Dagens goda gärning

Dagens goda gärning:

Två portar ifrån mina föräldrars lägenhet står en förvirrad kvinna. Jag går förbi, som vilken annan svensk, samtidigt som jag försöker att göra mig osynlig. Detta funkar inte och hon kallar på mig. Helt deperat berättar hon att hon ska upp till sin dotter men att portkoden inte funkar. Efter att jag har slagit in koden utan framgång frågar jag henne om hon har ropat på sin dotter, det hade hon, om hon har sin dotters mobilnummer men det hade hon dessvärre inte.

Hon har ropat och slagit in koden men ingenting av det fungerar. Okej, då ringer vi upp till hennes dotter men får bara telia kundtjänst som svar. Då testar jag att ringa till tre andra i porten utan att det är någon som svarar. Kvinnan står med sina kassar fyllda med presenter och blommor, jag drar en hastig slutsats att det är inflyttningspresenter.

Efter att ha ringt andra i porten utan att någon har svarat börjar jag att tappa mitt tålamod, med lite skratt då och då försöker jag att ignorera min frustation. Nu har det gått ca fem minuter och min hjälp börjar att kännas förgäves. Då slår det mig! Nycekln som går till mina föräldrars port borde passa även i denna port. Med stor förväntan, både ifrån min sida och hennes sida, letar jag fram nyckeln bland alla mina små grejer i väskan och finner den till slut. YES! Dörren öppnar sig och hon tackar mig flera gånger medans jag försöker att spela cool med min "äsch, det väl ingenting" attityd, som vilken svensk som helst...

Inga kommentarer: