2009/07/18

Städa på en lördag?

Jag vet inte vad som har flugit i mig men jag har en sådan lust till att städa och slänga saker. Som tur är har jag lyckats övertala mamma till att ta en heldag (?) och bara städa och fixa här i deras lägenhet. Det är inte direkt stökigt det är bara det att dem har mycket saker. Sedan vet jag om att mina föräldrar inte mår bra att ha en massa saker ståendes eller liggandes överallt, saker som de egentligen inte behöver, men vem mår bra av det egentligen?

Det är något med att slänga saker. En hyffsat lätt uppgift i sig men svårare att genomföra. Speciellt om man har tänkandet "det kan vara bra att ha" och "den har jag haft så länge". Behöver man inte sakerna och man känner sig irriterad så fort man kollar på det, släng det eller ge bort det. Ingen mår bra av att bo i ett fårråd.

Tänk så här: Ger den här saken mig harmoni, använder jag den eller är saken livsnödvändig. Om inte, släng eller ge bort skiten. Spara inte bara för att spara och hålla fast vid saker. Du kommer att må mycket bättre då du har släppt taget även om det kanske är en "bra att ha" sak. Har du inte använt den det senaste året kommer du inte att göra det framöver heller... Lura inte dig själv. Skapa harmoni, inte en skräphög.

Inga kommentarer: