2009/11/23

Tik eller hane?

God morgon!

Härligt väder ute. Hmm, inte direkt kanske. I lördags var det fint väder och det tackar jag för. Behövdes en dag med lite ljus.

Tänkte fråga er om en sak. Som du vet ska jag och Robert skaffa en Fransk bulldogg. Det finns två frågetecken kvar, vilken uppfödare vill sälja oss en valp och ska vi ha en hane eller en hona? Alla hundägare (i stort sätt) som vi har träffat säger att tikar är mycket enklare att ha och göra med. Uppfödaren som vi har kontakt med frågade varför vi vill ha en tik och vi svarade då att vår uppfattning är att tikar är enklare än hanar. Detta höll hon inte med om. Hon menar på att Fransk bulldogg hanar är mer kramgoda och pussiga än Fransk bulldogg tikar är. Stämmer detta? Det är oehört viktigt att vi väljer rätt kön eftersom jag vill att vår hund ska komma överrens med resterande släkts hundar som alla är tikar.

Någon som har någon erfarenhet? Vilket kön är bäst att ha och gör med? Vi bryr oss inte om det är en tik eller hane för sakens skull. Det är bara det att vi har hört att tikar går bäst överrens med tikar. Hm, ja jag vet inte. Har ingen egen erfarenhet av hanar.

Hjälp någon? Vad är din erfarenhet?

1 kommentar:

Evelina sa...

jag har inte super kunskaper om "frallor", dock har en av mina lärare på utbildningen en hane som är väldigt lugnt och go. och tränar honom i freestyle och han är jätte duktig. Jag tror inte en hane skulle vara några problem med tex daisy, det är ju en vanesak för dom båda två att vänja sig varann. Hoppas ni kommer fram till något som ni båda känner blir bra.