2009/06/16

Redovisa

Idag ska jag följa med mamma på massage klockan 18.30. Innan dess tänkte jag fixa lite grejer. Sälja skolböcker och så. Annars blir det bara till och slappa hela långa dagen.

Igår låg jag och läste högt ur boken "bakom stängda dörrar" för Robert. För några veckor sedan tappade han sina öronproppar mitt under en spelning. Nu har han gått med ett pip i öronen ett antal veckor och det stör såklart sömnen. Jag har ingenting emot att läsa högt för honom när vi ska sova så att han inte fokuserar på pipet, då tränar jag även på att bli en bättre talare.

Under hela högstadiet och tiden under gymnasiet lyckades jag att undvika att läsa högt eller att redovisa för klassen. Bara ordet "redovisa" får mig än idag att få kalla kårar. Det konstigaste är under låg och mellanstadiet älskade jag att läsa högt och hela tiden stå i centrum. Jag var tjejen som ALLTID räckte upp handen och ville läsa högt, mina lärare fick säga till mig ibland att lämna plats åt de andra i klassen.

Så kom den dagen när jag gick i sjätte klass. I femte klass hade mamma och pappa bytat skola åt mig och i min förra skola var vi sammalagt från ettan-nian 25 elever (mitt förflutna skriver jag om lite längre fram, det är rätt invecklat...). Sammanlagt var vi i min nya skola 56 elever i klass 6A och klass 6B. Vissa lektioner hade vi alla 56 elever tillsammans, ett av ämnena var historia. I historian läste vi om Gustav Vasa just den dagen. Min lärare frågade om någon ville läsa högt och självfallet räckte jag upp handen och började läsa. Mitt i den andra meningen avbröt min lärare mig och bad mig att läsa högre, vilket jag gjorde. Tydligen var det inte riktigt så högt som hon ville, efter ytterligare två meningen avbröt hon mig med en irriterad röst och sa "Nej, någon annan får läsa, du kan helt enkelt inte, Gabi du som kan läsa duktigt kan ta över".

Jag ville sjunka genom golvet. Aldrig hade jag blivit så förnedrad (förutom en gång innan i min nya skola, men det skriver jag om senare..). Sedan på ett utvecklingssamtal hade min lärare kryssat i på en linje vart jag låg rent skolmässigt. Jag låg på topp med allt, förutom i högläsning som jag först hade varit i topp med, men som hon sedan suddat ut och satt mig någonstans i mitten.

Två gånger blev jag förnedrad och förkastad på min nya skola, de skulle bara veta om mitt förflutna... Ja jisses, de skulle bara veta...


Någon mer som har hemska minnen av elaka lärare?
Eller hade jag de enda två elaka?

Inga kommentarer: