2009/07/20

DRAMATIK

Nu du ska du få läsa om en spännande sak som har inträffat och klockan är inte ens tio på förmiddagen.

Jag och pappa står och gör frukost i köket då pappa får syn på en konstig filur i rondellen utanför. Filuren har vita skor, svarta jeans, svart tjocktröja och svarta solglasögon. På ungefär tre sekunder konstaterar vi att han är väldigt onykter då han snubblar hit och dit i rondellen. Först sträcker han ut tummen åt några bilister och försöker att lifta, men de kör förbi. Efter ungefär fem bilar tappar han sitt tålamod och börjar istället att räcka ett annat finger åt bilister och cyklister, långfingret.

Efter ungefär fem minuter börjar han lunka bort mot grillkiosken, jag och pappa håller fortfarande ögonen på honom då han ser väldigt suspekt ut. Kiosken ser ut som typ två bodar som har satts ihop i en vinkel. Nu befinner sig filuren borta vid kiosken och är utom vårt synhåll då han står i vinkeln i mitten utanför kiosken. I tio minuter syns han inte till. Då tar pappa fram kikaren och vi börjar spaja och spana efter honom. Någonting känns skumt.

Efter femton minuter, då vi fortfarande inte har sett till honom, bestämmer sig pappa för att gå ut och checka läget. Han ger mig ett kodord som betyder "ring polisen" och den är att han kollar på klockan och kliar sig i huvudet, då ska jag ringa polisen.

Med full spänning sitter jag fram i köket, lite undangömd bakom några blommor med kikaren i högsta hugg. jag ser pappa stå utanför för att sedan gå in i kiosken. Rätt som det är dyker filuren upp, drar på sig luvan på tjocktröjan och går in i kiosken. Jag satt här för mig själv med Daizy på andra stolen (hon ville spana hon också) med kikaren i högsta hugg samtidigt som jag sa högt för mig själv "han är bakom dig pappa, akta för helvete...". En viktig detalj är att berätta att kiosken inte var öppen och att det var därför det var suspekt att han helt plötsligt försvann.

Pappa kommer ut ur kiosken med honom efter sig. Han kliar sig inte i huvudet. Konstigt tycker jag som med spänning nästan vill ringa polisen, bara just för att det är så spännande. Jag ser pappa vifta lite med händerna och prata ganska mycket, sedan vänder han sig om och börjar att gå hit till lägenheten. Väl här uppe säger pappa "jag ska bara skjutsa honom till knutan". Jaha? Okej? Du ska skjutsa honom till knutan...? VARFÖR..? Jag försökte propsa på att filuren kunde få 30 kronor av mig så att han kunde ta bussen istället, kommer inte på tal fick jag som svar.

Nu är pappa hemma igen och har berättat allt vad filuren sa. Tydligen så är han inte en skum filur, han är bara en full 08:a som har fått sova över hos polisen inatt då han hamnade i bråk på tennisveckan i Båstad. Det kunde man ge sig på? Enligt honom hade polisen kommit och hämtat honom, skjutsat honom till Helsingborg och slängt in honom i en fyllecell. Nu på morgonen hade polisen slängt ut honom igen, han hade frågat efter ett taxi nummer så att han kunde komma till knutan men det hade han inte fått. Han hade då frågat polisen vart knutan ligger så att han åtminstonde kan gå dit, "håll åt vänster så hittar du" hade han då fått som svar. Ja, det var precis det han hade gjort. Bara det att han hade stått med huvudet åt fel håll så det blev fel vänster, om man säger så. Nu är han i alla fall på knutan tack vare min pappa och är påväg till Båstad igen.

Svårt val, vem tycker jag mest illa om, 08:or eller polisen?

Inga kommentarer: