2009/07/21

Nu är jag upprörd

Kvinna dömd till spöstraff – för en öl
Kartika Sari Dewi Shurkarno, 32, är dömd till sex rapp med en rottingkäpp, och att böta motsvarande 11000 kronor. Hennes brott: hon drack en öl på en nattklubb.
I Shukarnos hemland Malaysia är det ett religiöst brott för landets muslimer att dricka alkohol. De som bryter mot den lagen kan ställas inför rätta i en shariadomstol, som främst dömer i mål som handlar om familje- och moralfrågor. Det är dock sällsynt att kvinnor döms till spöstraff. Vanligtvis är det ett straff som drabbar män, i mål om allt från våldtäkt till mutbrott. Shukarno erkände brottet men kommer enligt inhemsk media att överklaga straffet, ett straff som enligt domaren Abdul Rahman Yunus utdömdes för att ”få den åtalade att ångra sig samt att lära andra muslimer en läxa”, rapporterar AP. AP, aftonbladet.se


Behöver jag ens uttrycka mig om vad jag tycker om detta? JA! Det är fan ta mig för jädrigt.Vara muslim och dricka alkohol, usch så hemskt! Nej okej, kanske inte rätta tillfället att skoja men jag var bara tvungen.

Helt ärligt, DÖMD för att hon tog en öl medans hennes religion inte tillåter att dricka alkohol. So what? Var blev de mänskliga rättigheterna av? Det är helt otroligt hur det skiljer sig med brott och straff mellan olika länder. Detta "brott" hon begick var ändå bara ur moralisk synvinkel fel och ändå blir hon dömd. Någon form av moral har vi alla inom oss men det är inte alltid till 100% att vi följer det. Det är moraliskt fel att tränga sig före i kön men inte sören ska man få 11000 kronor och sex rottingrapp i böter om man nu gör det. Att någon kan få böta och bli dömd för att ha begått ett moraliskt fel är enligt mig väldigt konstigt. Ett religiöst brott? Ja jisses...

Sedan tycker jag att det finns värre saker som muslimer gör än att dricka en öl. Vad sägs som kvinnoförtrycket? Fixa det istället som är mycket mer angeläget än om en muslim tar en öl med polarna. År 2009... Bedrövligt...

Inga kommentarer: