2009/07/21

Fear of the lightning

För sören ungdomar! Det var en evighet sedan jag skrev ett Tyra inlägg. Varför har du inte påmint mig? Det blir lätt så nu när pappa har semester att jag aldrig sitter framför teven. Vi hittar alltid på någonting så jag tänker aldrig på att kolla på Tyra. Får se om det blir något idag då!

Så var frukosten uppäten och nu sitter jag och slappar. Jag ska passa Daizy i två veckor så det lär bli att vi åker till skogen idag. Hoppas på fint väder så att det blir fina foton.

Jag ska fasiken ta och ringa han hundviskaren, Ceasar Milan (?). Daizy är livrädd och då menar jag verkligen skräckslagen när det åskar och blixtrar. När vi åker bil bägrar hon att ligga ner och koppla av utan istället står hon upp och flåsar. Det hjälper inte när vi tar ner fönsterrutorna, hon flämtar ändån. Jag tror nog att vi har testat allt när det kommer till bilturerna. Vi har hängt ett skynke över så att hon inte kan se ut och bli yr i huvudet, självklart sagt "ligg" ett antal gånger som hon kan men vägrar att göra, kört sakta och kört fort. Vi tycker synd om henne om det är en lång bilfärd t.ex två timmar till min mormor och morfar, hon står upp hela tiden.

Att hon är rädd för åskan och blixtrar är också jobbigt för oss och för henne. Hon dreglar, flämtar, drar tillbaka öronen, drar svansen mellan benen, skakar och spärrar upp ögonen mot skyn. Vi har testat att ge henne tabeletter med någon moders grej i. Typ doften hon fick som valp av sin mamma, eller något sådant. Vet inte exakt. Hur som helst hjälper inte dessa ett skit.

Någon som har samma problem med sin hund (eller sig själv)? Kanske liknande?
Har du något tips hur jag ska gå tillväga...?

2 kommentarer:

ejmis sa...

Vi har samma problem med en av våra hundar...det är jättejobbigt...om man vill går det att få lugnande utskrivet av veterinär.

Evelina sa...

prova med Dap (tror jag det heter) är ett spray man sprayar i bilen innan man ska köra som gör att hunden blir lugnare. Men har ni henne i bur?