2009/07/09

THE TYRA BANKS SHOW

Gårdagens avsnitt handlade om tonåringar som inte är helt ärliga mot sina föräldrar.

Ray som åkte ur "true beauty" gästade programmet och målade en tavla av Tyras inre skönhet. Han flörtade en hel del med Tyra som fick mig att ulkas lite. Tavlan blev hyffsat bra. Han blev godkänd i alla fall av mig.

Tre tjejer och tre killar från tvserien "the secret life of the american teenager" gästade Tyra och pratade om deras serie. De pratade även om hur viktigt det är med en öppen och ärlig relation till sina föräldrar.

Yeanea, 16 år: Hon kom till programmet för att avslöja för sin mamma att hon inte är en oskuld längre, hon smiter ut om nätterna och kör runder med sin mammas bil utan att ha körkort och att hon har en sida på my space där hon har lagt ut utmanade bilder på sig själv. Yeanea grät större delen när hon satt i soffan och pratade med sin mamma. Hon använde sig av sin dagbok och läste ur den för sin mamma, under hela tiden grät hon och var helt förstörd. Phyllis, hennes mamma, blev såklart upprörd eftersom hon trodde att hennes dotter var rar och oskyldig till allt som andra ungdomar sysslar med. Undrar hur det lät när de lämnade studion och var ensamma med varandra... Var hon lika förstående då?

Stephanie, 15 år: Hon kom till programmet för att avslöja för sin mamma att hon blir hög ungefär varje dag sedan hon var elva år, hon knarkar piller och sniffar vad hon än får tag på, veckopengen som hennes mamma ger henne går endast till alkohol och knark och hon skär och bränner sin kropp. Stephanie läste även hon från sin dagbok men skrattade istället för att gråta. Först tänkte jag att hon verkade helt jäkla vrickad som satt och skrattade, sedan förstod jag att det var av nervositet och att det var hennes sätt att hantera det på. Hennes mamma, Jackie, sa inte mycket utan grät mest och förklarade att hon alltid kommer att älska Stephanie oavsett vad.

Det är det som är anledningen till att tonårinar inte pratar med deras föräldrar. Rädslan för att inte vara älskad längre utan istället en skam. Det tonåringar inte tänker på är att även deras föräldrar har varit unga och hittat på dumheter. Det finns INGEN som aldrig har gjort något olovligt. Det kan både vara en liten grej eller en stor grej. Vi ALLA har gjort någonting som inte våra föräldrar skulle bli allt för stolta eller glada över.

Bara för att du har en öppen relation till dina föräldrar betyder inte det att du måste berätta allt som du har gjort eller tänker att göra. Det är även en annan grej som vi alla har, hemligheter som ingen annan vet förutom du själv. Så länge du gör någonting som inte skadar dig är det okej att ha för sig själv, så fort du går över den gränsen då du börjar att skada dig själv borde du berätta det för dina föräldrar. Finns det någon här i världen som älskar dig villkorlöst så är det dina föräldrar. Jag har alltid berättat det jag har gjort eller sagt som jag vet om att det kanske har eller kommer att skada mig. Både fysiskt och psykiskt. Hatar mina föräldrar mig idag? Nej. Tvärtom, det har bara fört oss närmare varandra. Har jag då varit en "normal" tonåring ? Nej. Jag har väl alltid varit snäppet värre än många av mina kompisar. Än idag förstår jag inte hur mina föräldrar kunde ha det tålamodet som de hade. Bara inte mina barn blir som jag var...

Ångrar gör jag inte, tvärtom, mycket har jag varit med om och lärt mig av det.

Inga kommentarer: